ISBN: 80-86376-41-9, Formát: A4, Počet stran: 112
ÚVOD
Jak pracovat s touto učebnicí?
V této učebnici se setkáte s pěti formáty písma, které mají následující významy:
Názvy kapitol a jednotlivých článků
Standardní studijní text
Demonstrační pokus
Číslo a popis obrázku
Zajímavost, rozšiřující informace
Učebnice je rozdělena na šest částí, které svým obsahem odpovídají běžným požadavkům středních škol a gymnázií na úroveň vzdělání studentů v rámci obecné chemie.
Úvod do učiva chemie
Atomy a molekuly
Chemické reakce
Termochemie
Elektrochemie
Základní chemické výpočty
Na zadních stranách učebnice jsou umístěny přílohy (elektronové konfigurace prvků a vyobrazení základních laboratorních pomůcek, výsledky chemických výpočtů aj.).
V závěru každého článku probíraného učiva je několik kontrolních otázek a úloh, které je vhodné využít pro okamžité upevnění (nově) nabitých znalostí.
U mnoha teoretických poznatků je přiřazen rychlý experiment, který je vhodné při výuce daného problému demonstrovat.
V závěru některých kapitol jsou zveřejněny laboratorní práce mající řádně opodstatnit probírané učivo.
Mnoho úspěchu při studiu přeje
Autor
OBSAH
1. Úvod do učiva chemie ... 7
1.1 Historie a současnost ... 8
1.2 Vědní obory chemie ... 10
1.3 Pozorování látek ... 11
1.4 Skupenské přeměny ... 12
1.5 Směsi a jejich dělení ... 14
Laboratorní práce (Základní vlastnosti látek) ... 19
Laboratorní práce (Oddělování složek směsí) ... 20
2. Atomy a molekuly ... 21
2.1 Původní myšlenka a následné teorie ... 22
2.2 Skutečná struktura látek ... 24
2.3 Stavba elektronového obalu ... 27
2.4 Pohyby částic ... 32
2.5 Radioaktivita ... 33
2.6 Chemická vazba ... 36
2.7 Teorie hybridizace a VSEPR ... 41
Laboratorní práce (Chemická vazba) ... 45
3. Chemické reakce ... 46
3.1 Klasifikace chemických reakcí ... 47
3.2 Vyčíslování chemických rovnic ... 49
3.3 Kinetika chemických reakcí ... 54
3.4 Chemická rovnováha ... 59
3.5 Teorie acidobazických reakci ... 61
3.6 Hydrolýza ... 63
4. Termochemie ... 64
4.1 Základy termodynamiky ... 65
4.2 Exotermní a endotermní reakce ... 67
4.3 Termochemické zákony ... 68
4.4 Základní výpočty termochemie ... 69
5. Elektrochemie ... 70
5.1 Poločlánky a články ... 71
5.2 Řada napětí kovů ... 74
5.3 Elektrolýza ... 76
5.4 Faradayovy zákony ... 78
Laboratorní práce (Řada napětí kovů) ... 79
6. Základní chemické výpočty ... 80
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek ... 81
6.2 Směšovací rovnice ... 83
6.3 Relativní atomová hmotnost ... 84
6.4 Látkové množství ... 86
6.5 Molární hmotnost ... 87
6.6 Látková koncentrace ... 88
6.7 Kyselost a zásaditost ... 89
Výpočty z chemických vzorců a rovnic ... 92
Přílohy
Rejstřík ... 104
Doporučená literatura ... 106
Nakladatelství Radek Veselý (Aktuální nabídka publikací) ... 107
POSUDKY RECENZENTŮ
Prof. Dr. Ing. David Sedmidubský
(Vysoká škola chemicko-technologická, Praha):
Obecná chemie je souborem teoretických disciplín, jejichž znalost umožňuje studentům chemie hlubší pochopení a nacházení souvislostí v popisných chemických vědách, jakými jsou anorganická a organická chemie. Učebnice Obecné chemie Jana Břížďaly seznamuje čtenáře přístupnou a přitom zajímavou formou se základy stavby hmoty, popisu chemické vazby a chemických dějů z hlediska rovnováhy a kinetiky. Zvláštní pozornost autor věnuje acidobazickým a oxidačně-redukčním reakcím včetně elektrochemických dějů, jakož i termodynamickým aspektům chemických procesů. Teoretické pasáže jsou doplněny řadou příkladů základních chemických výpočtů a ilustrativními obrázky a schématy. Výhodou autora byla bezesporu jeho čerstvá zkušenost studenta středoškolské chemie a tedy možnost nahlížet studovanou tématiku i ze strany příjemce nových informací a konceptů. I přes malé pedagogické zkušenosti autora tak vznikl poměrně vyzrálý text, který se může stát solidním studijním materiálem středoškolské chemie.
Ing. Štěpán Huber
(Vysoká škola chemicko-technologická, Praha):
Jak už sám název napovídá, jedná se o učebnici obecné chemie pro střední školy. Tomu je podřízena jak skladba, tak rozsah probírané látky. Některé pasáže lze využít i při výuce chemie na základních školách a učebnici jako celek pak jako přehled vědomostí vhodný pro zájemce o studiu na některé z chemicky zaměřených vysokých škol. Jednoznačným přínosem publikace pak je přítomnost kontrolních otázek na koncích kapitol, díky kterým si může čtenář sám ověřit, jestli diskutovanému tématu porozuměl nebo nikoli.
Mgr. Jana Kratochvílová
(Gymnázium Třebíč):
Tato práce mne zaujala po stránce lepšího zařazení kapitol v rámci učebnice obecné chemie. Uvádí za každou kapitolou otázky a úkoly, to je dobré pro opakování učiva. Za pozitivní prvek též považuji vřazení laboratorních prací. Doplnila bych do textu více rovnic u acidobazických reakcí a dále zvláštní kapitolu o modelech atomů, které jsou zde jen krátce zmíněny. Rozvedla bych i více kapitolu základy termodynamiky. U řady napětí kovů bych přidala více definic vyplývajících z Beketovovy řady. Autor čerpá z řady dobrých zdrojů. Domnívám se, že práce je vzhledem ke zkušenostem a věku autora velmi zdařilá.