ISBN: 80-86376-18-4, Formát: A5, Počet stran: 280
Témata:
1. Podnik, podnikání
2. Právní formy podnikání
3. Obchodní společnosti
4. Kupní smlouvy
5. Zásobování
6. Investiční činnost
7. Personální činnost
8. Motivace pracovníků
9. Odbyt (ukázka)
10. Marketing
11. Cenová politika
12. Management
13. Financování podniku
14. Finanční analýza
15. Ekonomická stránka činnosti podniku
16. Platební styk
17. Cenné papíry a finanční trh
18. Bankovnictví
19. Pojišťovnictví
20. Cestovní ruch
21. Zahraniční obchod
22. Národní hospodářství
23. Trh, tržní ekonomika
24. Úloha státu v ekonomice
25. Daňová soustava
Základní pojmy
Odbyt
zajišťování obchodních činností
=> PROVIZE
Smlouva o obchodním zastoupení
Zánik obchodního zastoupení
Ředitel
Obchodní úsek
Odbyt Marketing
Marketing - určuje odbytové cesty, zkoumá trh
Odbytový i marketingový útvar se zabývá odbytovými činnostmi.
Odbytové činnosti
1) Marketingové činnosti
přímý odbyt - u zboží určeného k výrobní spotřebě, výrobce prodává výrobky zpravidla dalšímu výrobci bez prostředníka; výrobce => spotřebitel
nepřímý odbyt - prostřednictvím obchodu
Obchod umožňuje snížit počet spojení mezi výrobcem a spotřebitelem.
V1 S1 V1 S1
V2 S2 V2 O S2
V3 S3 V3 S3
články odbytové cesty - ovlivňují náklady, podle trvanlivosti výrobku
spotřebitel
velkoobchod ------ maloobchod ------ spotřebitel
výrobce VO -------- VO ------- MO -------- spotřebitel
maloobchod -------- spotřebitel
Při zajišťování odbytové cesty se často vytváření tzv. marketingové odbytové komplexy. V nich se rozhodne
- spojují výrobce a obchodníky, 1 z nich má vždy vedoucí postavení (většinou je to finančně silnější partner)
- dlouhodobé
- zkoumání trhu, hodnocení faktorů a vztahů mezi nimi
- cílem je předvídání budoucího vývoje trhu, poptávky, potřeby zákazníků, ...
- krátkodobé
- okamžitý stav trhu, směr vývoje
průzkum „od stolu“ - informace se třídí, zpracovávaní a vyhodnocují
průzkum „v terénu“ - chování zákazníka, konkurence, zboží
2) Plánování odbytu a marketingu
Marketingový plán
Plán odbytu
ZDROJE ODBYTU ROZDĚLENÍ DODÁVEK
Výroba zboží Dodávky pro vnitřní obchod
Vnitřní dodávky (-) Dodávky pro vývoz
PZ výrobků a obch. zboží (+) Dodávky pro investiční výstavbu
KZ výrobků a obch. zboží (-) Ostatní dodávky (Dodávky pro výrobní spotřebu)
Nákup obchodního zboží
Ostatní zdroje
3) Operativní odbytové činnosti
- různé formy
individuální jednání
- na základě nabídky a poptávky získává podnik odběratele - osobní jednání, telefonicky, písemně
veletrhy a výstavy
- speciální veletrhy, vzorkové veletrhy, vel. zboží a prodejní výstavy
- důležitým prostředkem výzkumu trhu, vystavovatelé mohou sledovat reakce zákazníků i konkurence
burzy
- organizovaná setkání obchodníků, kde se uzavírají obchody se zbožím, penězi nebo cennými papíry a vyměňují se informace
- burzy komoditní (se zbožím), cenných papírů, deviz, obchod se službami, ...
- různé druhy obchodů
dražby
- zvláštní formy prodeje zboží, kdo zaplatí víc
- obchodní zákoník, třetí část obchodní závazkové vztahy
- návrh kupní smlouvy předkládá navrhovatel, může jím být kterýkoli z účastníků
- podstatné náležitosti:
předmět plnění, čas plnění, cena
- obsah smlouvy musí být přesný a srozumitelný
- několik etap
podání návrhu => přijetí návrhu => změna smlouvy => zánik smlouvy
- reklamaci je kupující povinen podat zásadně poté, kdy vady zjistil
- náležitosti:
označení zboží (číselný kód a název)
vymezení vad
způsob, jakým se vady projevují
nárok, který uplatňujeme
4) Skladování výrobků
Výrobky se přebírají z výrobních útvarů podle dokladu a ukládají se v prostorách skladů. Před převzetím do skladu procházejí kontrolou jakosti.
Kontrola jakosti výrobku:
Před uložením do skladu se výrobky označují a balí. Udržování zásoby výrobků vyžaduje vynaložení dalších nákladů. Proto by zásoba výrobků neměla překročit optimální výši.
Z = (to + p) × o
počet obrátek = O / Z
to - prům. odbytový cyklus
p - pojistná zásoba
o - průměrná výše denního odbytu
O - roční odbyt
Z - průměrná zásoba
5) Expedice a fakturace
expedice
Zásilka výrobků je vždy doprovázena dodacím listem. Splnění smlouvy oznamuje dodavatel odběrateli fakturou, která je zároveň podkladem pro placení.
6) Obchodně technické služby
Důležitou součástí výrobku i důležitým nástrojem konkurenčního boje je poskytování služeb zákazníkovi. Patří sem:
7) Evidence a hodnocení odbytu
Průběh odbytové činnosti je nutné kontrolovat. Podnikatel musí mít přehled o vývoji objemu prodeje, o nákladech spojených s odbytem, o zásobách výrobků. Evidence odbytové činnosti je podkladem pro kontrolu odbytových činností.
Evidence odbytu je vedena:
Hodnocení odbytu je možno provádět: